Page 95 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 95

95
               руйнування,  а  як  ознаку  експлуатаційної  міжзеренної  пошкодженості,

               візуаліазованої випробуванням на удар.



                                                 Висновки до розділу 3



                     1.  Металографічно показано, що в сталі 12Х1МФ з РЗ гину після її тривалої

               (~2.8610  гoд) експлуатації на парогоні ТЕС домінує ферит-карбідна структура.
                           5
               Біля ЗП труби, де силові умови найсприятливіші для повзучості, феритні зерна


               були дещо витягненими вздовж стінки труби. Меншою мірою це проявилось біля
               внутрішньої поверхні труби. Тоді як в центральній частині її перерізу виявили


               практично рівновісні дрібні зерна розміром 10…15 мкм і дещо більші (до 60 мкм)

               зерна неправильної форми.

                     2.  Металографічно засвідчили також наявність у структурі сталі в околі

               зовнішньої поверхні труби великих карбідів, що виділилися вздовж меж зерен

               (як  термодинамічно  вигідних  місць  для  їх  розташування).  В  структурі  сталі

               переважали  подовгуваті  (до  4  мкм)  карбіди  вздовж  меж  феритних  зерен  з

               незначною  їх  кількістю  всередині  них  (завбільшки  до  0.5  мкм).  Через

               невідповідність модулів пружності і коефіцієнтів термічного розширення великі

               за розмірами карбіди вздовж меж зерен сприяли виникненню вищих напружень

               вздовж їх інтерфейсу з феритною матрицею. Це полегшувало їх декогезію та

               формування на межах зерен пор, сумірних за розмірами з цими карбідами.

                     3. Проаналізовано  зміну  структурних  показників  теплотривкої  сталі  на

               ділянці РЗ гину, а саме розміри зерен і карбідів та їх кількість вздовж меж та

               всередині зерен. Показано, що на межах зерен кількість карбідів є найбільшою

               біля ЗП труби, що зумовлено сприятливими умовами для повзучості, яка легше

               протікає  у  великих  зернах  та  зменшує  когезію  суміжних  зерен,  ослаблених

               дефектами  повзучості,  що  сформувались  під  час  експлуатації  на  великих

               карбідах (d > 3 мкм) на стиках трьох зерен та їх ланцюжків з великої кількості

               карбідів середнього розміру (1 мкм ≤ d ≤ 3 мкм). Розміри та кількість карбідів

               відповідних розмірів, що виділились вздовж меж зерен під час експлуатації сталі,
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100