Page 54 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 54
54
міцністю, і обидві ці характеристики сталі 14MoV6-3 знизилися внаслідок
тривалої експлуатації. Після ВТО твердість сталі 14MoV6-3 зросла, що пов’язали
з великою кількістю не розчинених включень. Але загалом, не досягли ні бажаної
структури, ні механічних властивостей для сталі після ВТО.
В роботі [117] досліджено вплив різної кількості VC на кінетику
перетворення бейніту, мікроструктуру та механічні властивості низьколегованої
бейнітної сталі 0,4C-1,5Mn-1,5Si-1,1Cr-0,3Mo-0,15V. Встановлено
пришвидшення перетворень в бейніті за відпалу сталі у міжкритичному
діапазону 950 і 848°C. У цьому діапазоні формуються зародки фериту, які стають
місцями зародження бейніту на етапі його пришвидшеного утворення. Крім того,
за цих температур виділяється більша кількість включень VC, які також стають
зародками бейніту. У мікроструктурі відновленої сталі після двоетапної
ізотермічної обробки за високої температури виявили бейніт, ферит, та
залишковий аустеніт та виділення VC. Зразки, оброблені при 950-870 C,
демонструють високу ударну в'язкість. У цих зразках переважають висококутові
межі зерен, які можуть перешкоджати поширенню тріщин чи змінювати їх
напрямок росту. Міцність зразків, оброблених при 950-848 С, також
покращується, що пов'язано з значною густиною дислокацій, дефектів пакування
та субзерен усередині зерен.
Заміна парогонів, які мають деградовану структуру та пошкодження, на
нові дуже трудомістка та дорога процедура. Уникнути цього можна шляхом
використання локальної ВТО. Для вибору режиму ВТО необхідно вивчати і
аналізувати особливості зміни структури, які відбуваються в металі парогонів під
час тривалої експлуатації. Процес перетворення вихідної структури
теплостійких сталей в ферит-карбідну суміш визначається фізико-хімічними
процесами, які в різних зонах гинів чи зварних з’єднань протікають з різною
інтенсивністю.
Зварним з'єднанням як особливо слабким ланкам у системі парогонів
присвячено безліч досліджень. Для різних елементів конструкцій підбирають
відповідні режими ВТО, з урахуванням їх конструктивних особливостей, марки