Page 44 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 44
44
Незважаючи на певний досвід, накопичений під час обстеження
пошкоджених гинів парогонів і аналізу причин їх виникнення, результати
досліджень механічних властивостей експлуатованих теплотривких сталей не
систематизовані, а часто просто суперечливі [59, 75–77]. Звідси оцінювання
роботоздатності експлуатованого металу залишається актуальним завданням і
для України, і для інших країн світу [78–80]. Тому їх подальша систематизація і
валідація основних закономірностей зміни цих властивостей теплотривких
сталей парогонів ТЕС на різних етапах їх експлуатації не втратила актуальності
і на сьогодні.
1.3.3 Зміни ударної в’язкості теплотривких сталей внаслідок їх
тривалої експлуатації на парогонах ТЕС
У більшості випадків ударна в'язкість теплотривких сталей у вихідному
4
стані або ж на початковому етапі експлуатації (< 5·10 годин) виявляється
вищою за кімнатної температури, ніж за робочої. Це пояснюють тим, що за
підвищеної температури через нижчу когезивну міцність металу опір
зародженню та поширенню руйнування знижується. Це властиво як сталі з
ферит-перлітною структурою з дрібними карбідами, так і сталі з бракованою
ферит-карбідною мікроструктурою, отриманою внаслідок перегрівання. У
першому випадку ударна в'язкість за кімнатної температури перевищує значення
за робочої температури, тоді як у другому вона вдвічі менша порівняно зі
значенням, отриманим за кімнатної температури [81]. Проте, в обох випадках
ударна в'язкість залишається в межах допустимих значень за робочої
температури.
Більше того, внаслідок тривалої експлуатації ударна в'язкість металу
парогонів зазвичай зменшується навіть за кімнатної температури. Це зумовлено
деградацією сталей, внаслідок якої підвищується температура крихко-вязкого
переходу (яка може зрости навіть до температури вищої за кімнатну) [35, 57, 63].
Водночас, за робочої температури зміни ударної в'язкості менш помітні ніж за