Page 44 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 44

44
                      Незважаючи  на  певний  досвід,  накопичений  під  час  обстеження

               пошкоджених  гинів  парогонів  і  аналізу  причин  їх  виникнення,  результати

               досліджень  механічних  властивостей  експлуатованих  теплотривких  сталей  не

               систематизовані,  а  часто  просто  суперечливі  [59,  75–77].  Звідси  оцінювання

               роботоздатності  експлуатованого  металу  залишається  актуальним  завданням і

               для України, і для інших країн світу [78–80]. Тому їх подальша систематизація і

               валідація  основних  закономірностей  зміни  цих  властивостей  теплотривких

               сталей парогонів ТЕС на різних етапах їх експлуатації не втратила актуальності

               і на сьогодні.



                      1.3.3  Зміни  ударної  в’язкості  теплотривких  сталей  внаслідок  їх

               тривалої експлуатації на парогонах ТЕС



                      У більшості випадків ударна в'язкість теплотривких сталей у вихідному

                                                                                      4
               стані  або  ж  на  початковому  етапі  експлуатації  (< 5·10  годин)  виявляється
               вищою  за  кімнатної  температури,  ніж  за  робочої.  Це  пояснюють  тим,  що  за


               підвищеної  температури  через  нижчу  когезивну  міцність  металу  опір
               зародженню  та  поширенню  руйнування  знижується.  Це  властиво  як  сталі  з


               ферит-перлітною  структурою  з  дрібними  карбідами,  так  і  сталі  з  бракованою
               ферит-карбідною  мікроструктурою,  отриманою  внаслідок  перегрівання.  У


               першому випадку ударна в'язкість за кімнатної температури перевищує значення
               за  робочої  температури,  тоді  як  у  другому  вона  вдвічі  менша  порівняно  зі


               значенням, отриманим за кімнатної температури [81]. Проте, в обох випадках

               ударна  в'язкість  залишається  в  межах  допустимих  значень  за  робочої

               температури.

                      Більше  того,  внаслідок  тривалої  експлуатації  ударна  в'язкість  металу

               парогонів зазвичай зменшується навіть за кімнатної температури. Це  зумовлено

               деградацією  сталей,  внаслідок  якої  підвищується  температура  крихко-вязкого

               переходу (яка може зрости навіть до температури вищої за кімнатну) [35, 57, 63].

               Водночас, за робочої температури зміни ударної в'язкості менш помітні ніж за
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49