Page 39 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 39
39
металевих конструкцій у більшості металознавчих лабораторій. Як правило, такі
заміри проводять на зовнішніх поверхнях труб парогонів під час планових
зупинок енергоблоків. Згідно нормативного документа [64], твердість металу
парогонів повинна бути в межах 120…170 HB. Якщо вона нижча, то метал
недостатньо міцний, щоб витримувати робочі навантаження, а якщо перевищує
верхню межу, то зростає ризик крихкого руйнування. Здатність труб
витримувати напруження, спричинені внутрішнім тиском та зміною
температури залежить також від розподілу твердості по товщині стінки труб.
В роботі [65] порівнювали сталь 15Х1М1Ф у вихідному стані та після
5
експлуатації на блоках з приблизно однаковою тривалістю роботи (2·10 год),
але за різної кількості пусків-зупинок (501 та 576). Твердість сталі перед
експлуатацією та після експлуатації з меншою кількістю зупинок залишалася в
регламентованих межах (рис. 1.5). Найнижчі значення твердості зафіксовано для
сталі, що перенесла більшу кількість зупинок. Показано, що біля внутрішньої та
зовнішньої поверхонь труб твердість сталі знижувалась і зі збільшенням
тривалості експлуатації, і зі збільшенням зупинок блоків [8]. Таким чином, з
огляду на твердість сталі очевидно, що частіші зупинки технологічного процесу
пришвидшили деградацію сталі 15Х1М1Ф.
Рисунок 1.5 – Зміна твердості НB поперек стінки труб зі сталі 15Х1М1Ф перед
(1) і після експлуатації на блоках за меншої (2) та більшої (3) кількості зупинок.
Горизонтальною лінією позначено регламентоване значення твердості [64]