Page 30 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 30
30
системи (рис. 1.1). Високий рівень напружень розтягу на зовнішній поверхні
труб сприяє зародженню та поширенню тріщин. Водень, абсорбований металом
під час експлуатації, додатково інтенсифікує і деградацію структури, і
поширення тріщин, що пришвидшує руйнування конструкції.
Рисунок 1.1 – Зміна розрахованих тангенціальних напружень по товщині t
стінки труби (починаючи від її внутрішньої поверхні) з урахуванням сумісного
впливу внутрішнього тиску пари в ній і термічних напружень, спричинених
градієнтом температури в стінці труби: 1 – 150С під час пуску; 2 – 50С за
стаціонарного режиму експлуатації парогону; 3 і 4 – 50 і 150С відповідно під
час планової і вимушеної зупинок технологічного процесу [8].
За таких жорстких температурно-силових умов експлуатації парогонів
ТЕС створюються передумови для повзучості металу. Проявляється вона
значною деформацією і руйнуванням за міжзеренним механізмом. Більшість
5
5
обєктів енергетики працює понад розрахунковий термін (від 2,4·10 до 3,2·10
годин). Тому оцінювання їх фактичного структурно-механічного стану є
важливим для надійної роботи відповідальних елементів ТЕС.
Важливим чинником експлуатаційних пошкоджень парогонів є
високотемпературна воднева деградація теплотривких сталей, інтенсифікована
негативним впливом розчиненого в них водню [3, 9]. Усі перелічені чинники
сприяють деградації сталей, про що свідчить зниження їх механічних