Page 31 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 31
31
властивостей, а саме міцності та пластичності [10–12], характеристик повзучості
[13–18], ударної вязкості [19–20], статичної і циклічної тріщиностійкості [21–31].
Гини головних парогонів ТЕС, як і зварні з’єднання відносять до
найнебезпечніших елементів у системі трубопроводів [6, 32]. Останнім часом
фіксують зростання кількості пошкоджень в гинах головних парогонів після їх
тривалої експлуатації. Зміна геометрії перерізу труб під час виготовлення гинів,
а також пов'язані з цим відмінності напружено-деформованого стану, структури
та властивостей металу в перерізі труб на ділянках гинів (порівняно з прямими
ділянками труб) роблять умови їхньої експлуатації ще жорсткішими. До причин
пошкоджень гинів труб відносять також дефекти металургійного походження
або браковану структуру, спричинену порушеннями технології виготовлення.
Дефекти, які виникають на етапі виготовлення гинів, призводять до небезпечної
локалізації напружень в їх околі під впливом внутрішнього тиску пари та
термічних напружень чи через порушення регламенту експлуатації і пов'язані з
цим перевантаження [33].
Залежно від умов експлуатації і характеру руйнування виділяють гини
пароперепускних труб, виготовлених з ощаднолегованих теплотривких сталей
12Х1МФ і 15Х1М1Ф, які працюють за температур понад 500°С і тиску пари
10...14 MПa [33]. Досвід експлуатації парогонів підтверджує, що осьові тріщини
повзучості найчастіше виникають у розтягненій зоні гинів [34]. Під дією
напружень формуються ланцюжки міжзеренних мікротріщин, які об'єднуються
в магістральні тріщини. Наскрізні ушкодження в гинах формуються, як правило,
без помітного стоншення стінки труби, але зі значним розкриттям берегів
тріщини на її зовнішньої поверхні. Крім того, в околі нейтральної лінії гину після
багатьох пусків-зупинок блоків виникають сприятливі умови для зародження
тріщин термічної втоми [35–37].
Таким чином, розглянуті експлуатаційні чинники інтенсифікують
деградацію теплотривких сталей. Через поступову втрату механічних
властивостей, властивих цим сталям на початку експлуатації, знижується їх