Page 29 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 29
29
РОЗДІЛ 1
ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
1.1 Умови експлуатації парогонів ТЕС та чинники впливу на їх
пошкодження
Парогони відносять до небезпечних елементів енергетичного
устаткування, руйнування яких загрожує екології, фінансовими втратами та
може спричинити жертви серед персоналу. Вони призначені для постачання
теплоносія до турбіни і тривало експлуатуються в умовах високотемпературної
О
(540…570 С) пари під тиском до 24 МПа. Тому теплотривкі сталі в цих
конструкційних елементах постійно контактують з корозійно-наводнювальним
середовищем (високотемпературна вода, перегріта пара та пароводяна суміш),
дію яких посилюють високі механічні і термічні напруження. Сумісна дія всіх
цих чинників істотно впливає на структурно-механічний стан сталей парогонів,
що призводить до втрати їх початкової роботоздатності [1–3].
Для оцінки технічного стану обладнання і подальшого підвищення його
роботоздатності, аналізують властивості експлуатованого металу. Відзначають,
що надійність обладнання суттєво втрачається через експлуатацію блоків у
маневровому режимі. Зупинки блоків сприяють виникненню термічних
напружень в парогонах, які разом із напруженнями від тиску пари всередині
труби можуть досягати навіть критичних значень [4–7]. В роботах [5, 8]
досліджено вплив пусків-зупинок блоків на інтенсивність експлуатаційної
деградації теплотривкої сталі та особливості зміни показників її роботоздатності
по товщині стінки труб. Зазначено, що внаслідок зупинок на зовнішній та
внутрішній поверхнях труб виникають значні (близькі до границі плинності)
напруження. Водночас в центральній частині перерізу стінки труби виникають
незначні (до 50 МПа) напруження розтягу, або хоч і вищі, але напруження
стиску, які є короткочасними, оскільки з’являються лише під час охолодження