Page 7 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 7
7
руйнування обох варіантів сталі. Проте в експлуатованій 12Х1МФ розтягненої
зони гину наявність пошкоджень на межах зерен (особливо на стиках трьох
зерен) сприяла появі крізьзеренних відколів, які чітко виділялися на фоні загалом
ямкового рельєфу зламів. Тоді, як у відновленій сталі крізьзеренні відколи
виявляли лише в околі невеликої кількості крупних неметалевих включень, що
остаточно втратили зв’язок з матрицею під час експлуатації і були готовими
структурно великими резервуарами для накопичення водню.
Отже, покращення структури і основних функціонально важливих
властивостей відновленої сталі 12Х1МФ та часткове нівелювання негативних
наслідків її наводнювання дають підстави вважати, що термін служби елементів
парогонів ТЕС можна продовжити за рахунок впровадження у практику їхньої
експлуатації запропонованого режиму відновлювального термічного
оброблення.
Ключові слова: гини парогонів, теплотривка сталь, експлуатаційна
деградація, відновлювальне термічне оброблення, мікроструктура, механічні
властивості, наводнювання, фрактографічні ознаки.
SUMMARY
Tsybailo I. O. Restoration of the structure and properties of long-term operated
12Kh1MF steel of a TPP steam pipe using a modified heat treatment. – Manuscript.
Dissertation for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy in
speciality 132 – «Materials Science» (13 – «Mechanical engineering»). – Karpenko
Physico-Mechanical Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine, Lviv,
2025.
Power equipment is subject to significant physical wear due to the exhaustion of
its design life, and sometimes beyond the planned operation. The bends of the main
steam pipes are considered critical components of the coolant supply system to the
turbine, posing an increased danger to personnel and the environment if damaged. Such
bends are made of heat-resistant steels. During long-term operation (tens of years), they