Page 22 - Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії
P. 22

22
                                                          ВСТУП



                      Актуальність теми. Енергетичне обладнання значною мірою зношене і

               через складні умови експлуатації, і через перевищення встановлених термінів

               експлуатації.  Тому  оцінювання  поточного  технічного  стану  металу  тривало

               експлуатованих  елементів конструкцій  ТЕС  та  пошук  шляхів  продовження  їх

               ресурсу є поза сумнівом важливими завданнями для енергетичної галузі.

                      Гини парогонів експлуатуються у складних температурно-силових умовах,

               і належать до відповідальних елементів з високим рівнем ризику для персоналу

               та довкілля у разі втрати їхньої цілісності. Для їх виготовлення використовують

               теплотривкі низьколеговані сталі, які після багаторічної експлуатації поступово

               втрачають свої початкові фізико-механічні властивості. Вплив експлуатаційних

               чинників (високі температура та тиск пари, корозійний та наводнювальний вплив

               технологічного середовища, термічні напруження, крутні та згинальні моменти,

               особливо  під  час  відхилень  від  стаціонарного  режиму  експлуатації  з частими

               вимушеними  зупинками  блоків,  значна  вага  товстостінних  труб  з


               теплоізоляційними  покриттями  тощо)  на  технічний  стан  таких  сталей
               досліджували О. М. Романів, І. М. Дмитрах, Г. М. Никифорчин, О. З. Студент,


               О. Є. Андрейків,  Х. Б.  Василів,  О. І. Балицький,  В. В. Дмитрик,  D. Vukojevic,
               J. Weber, R. Singh, A. Zielinski, G. E. Woods, S. R. S. Kumar, M. Daunis та інші.


               Внаслідок впливу комплексу експлуатаційних чинників конструкції поступово
               втрачають  здатність  витримувати  робочі  навантаження,  деградує  структура


               конструкційних сталей (О. П. Осташ, Д. В. Лаухін, П. О. Марущак, Н. П. Зайчук,

               А. М. Сиротюк,         T. Dobrzański,      E. A. A. Nilsson,      I. Dzioba,     С. Pettersson,

               B. Gonzalez), виникає розпорошена пошкодженість (спочатку у вигляді окремих

               пор, які, зливаючись, формують мікро-, а потім – макротріщини), що врешті-

               решт завершується руйнуванням.

                      Крім того, під час тривалої експлуатації за впливу високотемпературної

               пари,  слід  враховувати  негативний  вплив  наводнювання  металу  труб

               (О. Д. Сміян,  R. K. Dayal),  яке  за  підвищених  температур  інтенсифікує
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27